Speciální pedagog

Speciální pedagog, Mgr. et Mgr. Petra Horynová

Co je náplní činnosti školního speciálního pedagoga?

Školní speciální pedagog (ŠPP) vyhledává děti se speciálními vzdělávacími potřebami, ve spolupráci s třídními učiteli a rodiči sestavuje dle potřeby plány pedagogické podpory, poskytuje speciálně pedagogické intervence a služby pro žáky, rodiče a pedagogické pracovníky školy.
Činnost speciálního pedagoga ve škole je samostatná poradenská činnost, která není přímou součástí vzdělávací činnosti školy. ŠSP je nezávislý pracovník školy a je vázán mlčenlivostí. Se všemi citlivými údaji bude zacházeno v souladu se zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů a Nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679.
ŠSP pracuje individuálně s jednotlivými žáky nebo v rámci malé skupiny žáků. Aktivity pro práci se žáky jsou vybírány tak, aby jim umožnily maximálně využít své schopnosti a zapojit se v co možná největší míře do výuky. Speciální pedagog úzce spolupracuje se školním psychologem, výchovným poradcem, metodikem prevence.

Práce školního speciálního pedagoga se skládá z několika tematických okruhů

  1. administrativní činnost
  2. individuální práce se žáky
  3. pomoc rodičům a práce s rodiči
  4. pomoc pedagogům a práce s pedagogy

PRVNÍ STUPEŇ ZŠ

  • vyhledávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami – speciálně pedagogická diagnostika, dynamická diagnostika učebního potenciálu, diagnostika čtení, psaní, počítání, zrakového a sluchového vnímání, paměti, prostorové orientace, řeči, pozornosti, Test rizika poruch učení, orientační logopedické vyšetření,
  • individuální a skupinová reedukační a speciálně vzdělávací práce se žáky – probíhá po vyučování podle rozvrhu hodin. Nabídka programů “Maxík, Percepční a motorická oslabení ve školní praxi“,
  • vedení dokumentace, jednorázové konzultace pro žáky,
  • tvorba plánů pedagogické podpory (1.stupeň podpůrných opatření) - v případě potřeby konkrétního žáka.

DRUHÝ STUPEŇ ZŠ

  • jednorázové konzultace – individuální konzultace, individuální reedukace po vyučování, doporučení další odborné péče, styly učení, domácí příprava apod.,
  • screeningové vyšetření poruch učení, konzultace v případě výukových obtíží.

KONZULTACE PRO RODIČE

  • poradenství rodičům dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (např, domácí příprava, vedení dítě s výukovými obtížemi, logopedická konzultace apod.),
  • konzultace a doporučení další odborné péče,
  • průběžná komunikace s rodiči o reedukační, speciálně vzdělávací práci a pedagogické intervenci s jejich dítětem.